Ainutlaatuinen valikoima. Juoksua, hiihtoa ja seikkailua!

Längdskidstavar

När du valt dina skidor och pjäxor är det dags att hitta ett par stavar som passar! Stavarna är viktiga inom längdåkning eftersom de hela tiden används för att du ska ta dig framåt. Hur långa bör de vara och vad innebär maxlängden för klassisk skidåkning? Northsport hjälper dig att reda ut dina frågetecken! I denna guide går vi igenom stavlängd för klassiskt och skate samt för barn. Längst ned finner du även en guide hur du kapar dina stavar själv.

Kom ihåg att stavar säljs ofta i längder om 5 cm. Köper du stavar av oss kan du skriva ett meddelande i kassan eller maila så kapar vi dina stavar till önskad längd.


Northsports längdskidstavar



Stavlängd för klassiskt

För längdåkning i klassisk stil bör stavarna nå upp till dina axlar. Ett mer exakt mått får du om du multiplicerar din kroppslängd i centimeter med 0,83.
Exempel: 0,83 x 186cm = 154cm








Stavlängd för skate

Vid skate bör stavarna nå ungefär upp till din näsa. Om du tar din kroppslängd i centimeter
och multiplicerar den med 0,90 får du en längd som passar för skate.
Exempel: 0,90 x 186cm = 167cm





Maxlängd på stavar för klassisk åkning (FIS-regel)


"Maxlängden är 83 procent av din kroppslängd då du har skidskor på, mätt upp till infästningen på stavarna."

FIS bestämde i oktober 2016 att stavlängden vid klassisk åkning maximalt får vara 83% av din längd inklusive pjäxor. Det var ett förslag på 85% av din kroppslängd först, men av troliga praktiska skäl så blev det 83% + pjäxor + att du avrundar uppåt till närmaste heltal. Helt enkelt för att det blir krångligt att be alla åkare kliva ur sina pjäxor för kontrollmätning. Stavlängden i sig har nämligen en stor betydelse för hur mycket framåtdrivande kraft du kan få ut vid stakningen samt vilken vinkel du har på överkroppen. Vi rekommenderar den stavlängden till alla som ska åka klassiskt eller staka, fördelarna i stakningen är stora då det är lättare att aktivera bålen och nackdelarna med 83% långa stavar i diagonalåkning är små eller obefintliga.

Observera att tillverkarna anger längden i spets till toppen av staven så om du köper ett par 150 cm så blir det ca. 147 cm till infästningen på staven. Skriv gärna till oss om du är osäker på stavlängden eller lämna ett meddelande i kassan så kan vi hjälpa dig att hitta rätt längd just för dig!






Stavlängd för barn

Barn 0-4 år: kroppslängden -30 till 35 cm.
Barn 5-8 år: kroppslängden –25 till 30 cm.

Undvik för långa eller alltför korta stavar eftersom det påverkar tekniken negativt. Köp hellre lite för lång stav om du är osäker och korta staven om det sedan skulle behövas.




Stavlängd rullskidor

Du kan ha samma stavlängd vid rullskidåkning som vid längdskidåkning. Detta gäller både för klassiskt och skate. Visserligen står du en aning högre på rullskidor men på vintern sjunker trugorna ner lite grann i snön. Dessutom brukar många rullskidspetsar förlänga stavlängden en aning.



Kapa längdskidstavar själv


Värm loss handtaget med varmt vatten eller försiktigt med en varmluftspistol. Har du korkhandtag bör du täcka korken med aluminiumfolie. Rotera staven medan du värmer med varmluftpistolem, detta för att undvika att korken bränns eller lossnar från handtaget. När smältlimmet innanför handtaget smält drar man av det (Obs! Dra av det, vrid inte då korken skadas!).

När handtaget är borta mäter man från toppen och sätter ett sträck beroende på hur mycket man ska kapa. Dra sedan en tejp där kanten på tejpen hamnar exakt på den uppmätta linjen för att slippa flisor eller att staven spricker.

Sedan kapar du staven till önskad längd med hjälp av en fintandad bågfil. Lägg den tätt intill tejpbiten och viktigt att rotera röret samtidigt som man sågar för att för att få det så rakt som möjligt. Då kan det inte bli annat än rakt!

Sista steget är att få på handtaget igen och det gör man genom att värma på smältlim på röret samt lite i handtaget. När det är tillräckligt varmt ploppar man bara ner handtaget tills det tar stopp. Ta bort överblivet smältlim från staven med lite papper.